Je woont samen met je partner en hebt wel of geen kinderen. Jullie hebben beide je eigen werk, je eigen sportclub en je eigen vrienden die jullie normaal gesproken regelmatig bezoeken. Maar, door de aangescherpte maatregelen rondom het coronavirus brengen jullie meer dan voorheen veel tijd samen door. Hoe blijf je in verbinding met elkaar als je werk, de schooltijd van je kinderen, de yogales en zelfs je VrijMiBo ineens allemaal onder een dak plaatsvinden? Hoe kom je als koppel deze periode door met of zonder kinderen? Hieronder 7 tips om een sterk quarantaine koppel te worden én te blijven.

Tip 1: Geef elkaar de ruimte 

Op een paar vierkante meter met kinderen, een hond en een familielid die zomaar even over de vloer komt, kan het in huis al snel druk worden. Juist wanneer je veel tijd samen op een plek met elkaar doorbrengt, is ruimte aan elkaar geven essentieel. Organiseer verschillende werkplekjes in huis, waar iedereen ongestoord zijn of haar ding kan doen. Maak van je woonkamer een ultieme relax-ruimte en gooi eventueel je interieur tijdelijk om. Maak het werkbaar en leefbaar door een stilte-uurtje in te lassen, planten aan je interieur toe te voegen en gezamenlijke pauzes in te lassen waarop jullie iets leuks doen en niet over werk of school kletsen. Geef elkaar niet alleen fysieke ruimte, maar ook emotionele ruimte. Gebruik bijvoorbeeld de ochtend om je behoeftes aan te geven en onderzoek hoe je zo goed mogelijk dienstbaar kunt zijn aan elkaar. Waar kan je de ander in helpen? Wat heb je nodig? Door ruimte te maken voor gevoelens en behoeftes leef je meer met elkaar in plaats van naast elkaar en kun je elkaar goed blijven aanvullen en aanvoelen.

Tip 2: Organiseer Netflixloze dagen 

Samen op de bank Netflixen na een dag thuiswerken is voor de meeste koppels het ultieme moment van rust en ontspanning. Het opgaan in je favoriete TV-serie of film zorgt ervoor dat je de dag kunt loslaten en je je rol als moeder, vader, collega of vriend(in) even van je afzet. Op die manier geven we onszelf de tijd om te ontspannen en de dingen die overdag zijn gebeurt onbewust te verwerken. Niets mis mee zou je zeggen. Toch heeft iedere dag Netflixen een enorme impact op je relatie. Het kan ervoor zorgen dat jullie op den duur minder over je eigen gevoelens gaan praten doordat jullie beide opgaan in je eigen belevingswereld en op die manier dingen verwerken. Tevens zorgt het gemak waarmee je supersnel een spannende serie of film op zet, dat je de romantiek uit het moment blaast.

Is Netflixen echt je ding en heb je dat moment van doelloos TV-scherm staren gewoon nodig? Probeer dan eens na te denken over dingen waar je werkelijk naar verlangt. Misschien mis je plezier, romantiek of aandacht in je relatie.  Maar veel waarschijnlijker is dat het niet eens met je partner te maken heeft, maar met jezelf. Met de keuzes waar je alledag voor komt te staan en behoeftes die overdag onvoldoende worden vervult. Onderzoek die eens en pluis eens voor jezelf uit wat er niet mag zijn of waar niet over gepraat wordt als je de zesde aflevering van Friends aanzet. Experimenteer eens met Netflixloze dagen en doe simpelweg andere dingen waarbij je elkaar wat bewuster opzoekt en aankijkt. Speel spelletjes, maak een avondwandeling of deel bijvoorbeeld een massage uit.

 

 

 

Tip 3: Wissel eens van taken

Wanneer je altijd degene bent die de vuilniszakken naar de straat brengt, de was opvouwt, de kinderen verzorgt of het eten klaar maakt, en jullie dit beide heel normaal vinden, wissel dan eens van taken. In een relatie kun je elkaar goed aanvullen door niet steeds dezelfde taken uit te voeren. Afwisseling van taken zorgt er namelijk voor dat je als koppel minder snel in de dagelijkse sleur terecht komt en je het ‘wij-doen-het-samen-gevoel’ versterkt. Doe eens de taken die je partner minder leuk vindt om te doen en steun elkaar. Zo leef je minder op je eigen eiland en breng je meer harmonie in huis. Tip: do it not your way, maar volg de adviezen van je partner gewoon eens op als je voor de eerste keer een strijkplank pakt of het gras gaat maaien :-).

 

Tip 4: Maak oogcontact 

Uit onderzoek is gebleken dat we onze partner gemiddeld slechts zeven minuten (7 minuten!) per dag aankijken. Vergelijk dit maar eens met het aantal minuten dat jullie elkaar aankeken tijdens jullie eerste date of de eerste weken dat jullie met elkaar samen waren. Hoe het zover is gekomen dat we onze partners nauwelijks meer aankijken, is onder meer te verklaren uit het feit dat we lange dagen werken, onze aandacht over duizend-en-een dingen verdelen, bijna alle communicatie via de telefoon gaat en steeds minder tijd nemen voor elkaar. Toch is het maken van echt oogcontact belangrijk voor het hebben en houden van een liefdevolle relatie. Door elkaar aan te kijken, geef je de ander het gevoel naar hem of haar met al je aandacht te luisteren. Eigenlijk zeg je tegen de ander: “ik maak plaats voor je,” en “jij bent belangrijk voor mij.” Hierdoor kunnen we veel beter iemands werkelijke emoties en intenties zien en dat voorkomt irritaties binnen- en buitenshuis.

Tip 5: Surprise surprise                                                                                                                            

Wanneer jullie beide door de aangescherpte maatregelen veel thuis zijn, kun je op een gegeven moment moe worden van iedere dag hetzelfde doen. Wanneer je dit gevoel hebt, is het tijd om uit je comfortzone te stappen en je partner te verrassen. Door onverwachts iets leuks te organiseren of je avond op een andere manier helemaal in het teken te zetten van je partner, zet je elkaar in het zonnetje en laat je zien hoeveel je van hem of haar houdt. Tips: maak eens een playlist met zijn of haar favoriete muziek, vraag je partner ten dans in de woonkamer, pak eens uit met de lunch, geef de ander eens een vrije dag of maak een warm bad klaar. Geen inspiratie meer? Volg je gevoel en keep it simple.

Tip 6: Doe samen dingen voor een ander                                                                                                       

De coronacrisis gaan we ​samen​ door. Het samen lijden onder de maatregelen, de angst die er is en de financiële zorgen die er zijn zorgen voor een gevoel van verbroedering. En dat is een mooi gevolg van iets verschrikkelijks. Premier Rutte sprak het land toe met de woorden “let een beetje op elkaar.” Een mooi advies waar zowel jong als oud gehoor aan blijken te geven door kleine acties op te zetten om zo de kwetsbaren onder ons te steunen. Het gevoel van verbroedering, schept liefde en warmte in de wereld. Wanneer je samen iets met je partner (en kinderen) gaat doen voor een ander creëer je nog meer verbroedering doordat je tegelijkertijd ook verbroedert met je partner (en gezin). Zo kunnen jullie niet alleen steun geven aan de buitenwereld, maar ook aan elkaar.

Tip 7: Maak jullie gezondheid prioriteit                                                                                                         

Nu jullie veel thuis zijn en sportscholen gesloten zijn is het makkelijk om de dingen waar je gezond van blijft helemaal niet meer te doen. Toch is sporten en gezond eten en leven een belangrijke voorwaarde om je goed te blijven voelen. Maak daarom van jullie fysieke en mentale gezondheid een gezamenlijke eerste prioriteit. Zorg ervoor dat je andere manieren vindt om aan je beweging te komen en sport bijvoorbeeld eens samen. Doe gezonde boodschappen, slik extra vitamine C, ga eens wat vaker in je tuinstoel zitten als de zon schijnt en maak gezonde dingen voor elkaar klaar. Actief werken aan een goede gezondheid houdt jullie in tijden van crisis zowel mentaal- als fysiek in balans en dat is nodig om je maximaal te kunnen aanpassen aan een situatie die radicaal anders is dan je gewend bent.

 

Succes-7!