Sfeer, taal, emoties, herinneringen, geuren en prikkels van buitenaf kunnen onze gevoelens flink door elkaar slingeren. Een groot deel van de externe prikkels die we ontvangen kan ons brein filteren: we vangen alleen datgene op met ons brein dat we bewust of onbewust als belangrijk definiëren. Toch wordt het ons steeds lastiger gemaakt om ook de externe prikkels die minder belangrijk voor ons zijn, denk aan social media en reclame, te vermijden. Ga maar eens na: de reclameborden op straat die je informatie geven over nieuwe producten die te koop zijn, je treinbuurman die net iets te hard het geluid van zijn hoofdtelefoon heeft aanstaan of je collega op het werk die zijn dag niet heeft. Al deze prikkels beïnvloeden je gevoelens en dus is het logisch dat je je van moment tot moment anders kunt voelen.

De invloed van hoe jij tegen jezelf praat
Ook de manier waarop je tegen jezelf praat heeft meer invloed op hoe je je voelt dan je in eerste instantie denkt. Praat je altijd positief tegen jezelf en tegen anderen? Dan voel je je vaak lichter dan wanneer je negatief tegen jezelf praat. Je voelt je dan waarschijnlijk vaker onzeker, bang of boos. Enkele jaren geleden deed Ikea hier een leuk experiment mee. Bij de entree zette het personeel van Ikea twee planten neer met daarvoor een bordje waarop stond: Groet plant A liefdevol en warm. Zeg leuke dingen tegen plant A. Groet plant B boos en zeg negatieve dingen. Wat denk je? Twee weken later straalde plant A en plant B hing er zielig en slapjes bij. Je kunt dus concluderen dat de manier waarop je praat tegen jezelf, iets of iemand van invloed is op materie en onze omgeving.

Taal bestaat uit trillingen en trillingen zijn niets meer dan energie. De manier waarop je communiceert is dus eigenlijk net zo belangrijk als wat je eet. Voed daarom je brein met positieve dingen.

Onderzoek hoe jij tegen jezelf praat
Als je gevoelens vaak wisselen onderzoek dan eens hoe je tegen jezelf praat en waar je aandacht het meest naar uitgaat. Wat zeg je vaak tegen jezelf? En waar richt jij je aandacht op? Zie jij vooral het straatafval in Amsterdam of de kleurrijke bloemenbakken aan de balkons? Als je in de spiegel kijkt denk je dan vaak: dat kan strakker of zie je een lekker ding? Praat positief tegen jezelf en nog beter: denk positief over jezelf. De manier waarop je over jezelf denkt beïnvloed wie je bent en wat je uitstraalt naar de buitenwereld toe. En dat heeft weer invloed op wie of wat je aantrekt in je leven. Hetzelfde geldt voor waar je je aandacht op richt: were focus goes, energy flows.

Luister wat je nodig hebt
Natuurlijk zijn er ook van die momenten dat we ons zomaar even rot of verdrietig voelen zonder dat we weten wat de aanleiding daarvan is. Het kan je gebeuren als je wordt uitgenodigd voor een leuk feest in je buurt: eerst heb je er heel veel zin in en vervolgens staat het lood in je schoenen en wil je opeens niet meer… Zaak is dan om goed te luisteren naar niet wat je wilt, maar wat je nodig hebt. Je lichaam en hoofd vragen kennelijk niet om het maken van een keuze maar om iets anders: aandacht. Accepteer dat je nu even niet weet wat je wilt en dat je veranderd bent van gevoelens. Laat het zijn en spreek het uit naar iemand in je omgeving. Wat we namelijk vooral gewend zijn te doen is weg te rennen van deze gevoelens of erover heen lopen en toch naar dat feestje gaan. Hiermee pleasen we de ander en verliezen we onszelf. Ook geven we verwarrende signalen af aan ons lichaam: immers we voelen iets anders dan dat we willen. Breng je lijf dus niet in verwarring, maar luister er naar. Teveel redeneren maken je negatieve gevoelens alleen maar zwaarder.

Alles is veranderlijk
Onthoud ook dat alles in dit leven veranderlijk is en dus gevoelens daarbij horen. Accepteer dat en zie in dat tien dagen zonneschijn ook niet het einddoel hoeft te zijn. De kracht van gevoelig zijn is, is dat je van nature sneller aanvoelt wat je nodig hebt of wat er moet gebeuren. Je bent een moment-beslisser en kan haarfijn aanvoelen wat er nodig is. Leer hierop vertrouwen en maak hier gebruik van. Wees nieuwsgierig naar jouw wisselende gevoelens. Bevraag je boosheid, verdriet of schaamtegevoel en ontdek dat er zo meer ruimte ontstaat om het ook weer los te laten. Wissel je snel van gevoelens en brengt dat een hoop twijfel en onrust met zich mee? Ga (vaker) mediteren. Je brengt je hoofd weer in verbinding met je lijf en dat verminderd de onrust en het vele switchen tussen gevoelens.

Veel geluk,

<3 Sara Eenhoorn

Waardevol artikel? Help ons mee om iedereen goed te leren omgaan met zijn of haar gevoeligheid. Dit doe je door onze content te delen op sociaal media of via de deel-knop. Heb je een vraag over jouw gevoeligheid? Wij bespreken jouw vraag in de Gevoelig Zijn podcast! Ga naar gevoeligzijn.nl/vraag. <3 Gevoelig Zijn

Foto: © Claudia Hendriks