Je boodschappen scannen bij de AH om niet in de rij te hoeven staan, contactloos pinnen, nog even wat werk doen in de trein en een kant-en-klaarmaaltijd opwarmen omdat het zo makkelijk is. Hierboven een kleine greep aan voorbeelden die je leven versnellen doordat ze in minder tijd hetzelfde voor je doen. Dat ons leven met handige tools en nieuwe apps makkelijker en sneller wordt gemaakt is misschien fijn, maar is het wel zo gezond? En wat sla je over in het leven als we ons door deze snelle oplossingen laten bedienen?

Slow-living is fast-growing
Doordat we meer middelen hebben die ons leven versimpelen en versnellen, zijn we als mens ook sneller en gehaaster gaan leven. Onze standaard van ‘het mag wel even tijd kosten’ is veranderd naar ‘het moet (het liefste) nu’. Misschien herken je dat altijd-tijd-tekort hebben ook in je eigen leven. Echter is het zo dat er de afgelopen eeuwen geen tijd van ons is weggenomen of meer tijd is bijgekomen. Er zitten nog steeds vierentwintig uur in een dag en zestig minuten in een uur. En toch. Toch kan een dag zo verschrikkelijk kort voelen en kan je to-do list eindeloos zijn. Dat geeft een leeg en misschien zelfs een ontevreden gevoel. De kunst om dit lege en ontevreden gevoel te laten verdwijnen in je leven zit ‘m in iets heel simpels: ver-tra-gen.

Door te minderen, doe je uiteindelijk meer. Rust, regelmaat en langzaam leven zijn belangrijk om dichtbij jezelf te blijven en helpen je om uiteindelijk meer van de grond te krijgen dan wanneer je in haast en ‘op de tijd’ leeft. Echt? Ja, echt.

Minderen is meer
Wanneer je leert vertragen in je leven, leer je ok te zijn met dat wat je op een dag of in een uur kunt doen. Je leert tevreden te zijn met een project dat niet af is of een uitje die je afzegt omdat je simpelweg tijd nodig hebt voor jezelf. Minderen is belangrijk om te leren kijken naar wat er is. We hebben namelijk vaak de neiging om vooral in tekorten te denken: wat moet er nog gebeuren? Wanneer ga ik dit doen? In plaats van: Wat heb ik al gedaan? En waar ligt mijn behoefte? Door minder dingen te willen op een dag, verandert  je focus van bijzaken naar hoofdzaken en schuiven dingen waar je echt plezier en voldoening uit haalt steeds meer naar het centrum van je agenda. En daar wordt je blij van.

Het overzicht verliezen
Door letterlijk een stapje langzamer te lopen, kom je op adem. Wandel je stevig door en plan je afspraak naar afspraak dan bestaat er een kans dat je om je heen vergeet te kijken en je snel het overzicht verliest. Doordat je zo naar buiten bent gericht en gefocust bent op ‘sneller’ en ‘meer’, raak je uit verbinding met jezelf en je eigen behoeften. Je wordt moe, onzeker, gestresst en raakt sneller geïrriteerd.  We stappen sneller over ‘probleempjes’ of irritaties heen en leren af om ook gevoelig te mogen zijn.

Langzamer leven brengt je dichterbij je gevoel
Door te vertragen kan je zien wat bijzaak is in je leven en waar je hart sneller van gaat kloppen. Je hebt simpelweg minder op je eigen agenda staan, waardoor de haast uit je routine verdwijnt. Je komt op adem. Het zorgt ervoor dat je nu wel dat praatje maakt bij de kassa, zomaar even langs een vriend kan gaan of een avondje lekker voor jezelf kan nemen. Je luistert meer naar je gevoel als je vertraagt en geeft daar ook gehoor aan als het om iets vraagt of iets nodig heeft. Vertragen helpt je om full focus te houden op dat wat voor jou echt belangrijk is en draagt bij aan een leven vanuit je centrum (gevoel) in plaats vanuit je hoofd.

Veel geluk,

<3 Sara Eenhoorn

Waardevol artikel? Help ons mee om iedereen goed te leren omgaan met zijn of haar gevoeligheid. Dit doe je door onze content te delen op sociaal media of via de deel-knop. Heb je een vraag over jouw gevoeligheid? Wij bespreken jouw vraag in de Gevoelig Zijn podcast! Ga naar gevoeligzijn.nl/vraag<3 Gevoelig Zijn

Foto: © Claudia Hendriks