Soms vragen mensen aan mij waarom ik zo rustig kan blijven onder de drie verschillende banen die ik heb en de twee studies die ik volg. Tel daar ook nog maar mijn passie voor reizen, schrijven en muziek maken bij op. Mensen vragen liefdevol ‘of het wel gaat’ en waarom ik nog geen burn-out heb of hoe het komt dat ik verschillende dingen tegelijk kan uitvoeren en nog steeds rust ervaar. Nadat ik verschillende mensen heb zien omvallen door een burn-out en ik steeds vaker geconfronteerd wordt met de gevolgen van stress om me heen (waar ik overigens erg van schrik), ging ik toch eens verder nadenken over het antwoord op de vraag: Hoe komt het dat ik rust kan ervaren in de drukte die er is?

Rituelen

Ik denk dat ik een groot deel van mijn rust haal uit rituelen. Zo start ik sinds vier jaar elke dag met een ochtendritueel. Na het opstaan mediteer ik, doe wat stretches of loop hard, zet een intentie voor de dag en herlees mijn doelen voor het komende kwartaal. Ik denk niet na over de start van mijn dag, ik voer het ritueel gewoon uit. Het volgen van dit ritueel maakt dat er geen ruimte is voor andere dingen of afleidingen in het uur dat ik bezig ben. In die volledige aanwezigheid heb ik de tijd om mijn gedachten en gebeurtenissen van de vorige dag op te ruimen. Hetzelfde doe ik in de avond. Ik herhaal de stappen van mijn ritueel, schrijf in een dagboek drie dingen op waarvoor ik dankbaar ben en lees een positieve quote voordat ik mijn ogen sluit. Zo sluit ik voor mijn gevoel de dag betekenisvol en geïnspireerd af. Het voelt een beetje hetzelfde als het legen van een prullenbak: ik gooi weg wat ik niet meer nodig heb en maak ruimte vrij voor nieuwe dingen.

Ook neem ik regelmatig Thinking Time, iets wat ik uit een boek van Napoleon Hill heb geleerd. Elke dag neem ik even een moment de tijd om simpelweg te denken. Soms zijn er 5 minuten nodig om mijn gedachten op een rij te krijgen, soms een halfuur. Het helpt me om gedachten te ordenen en weloverwogen keuzes te maken in de beperkte tijd die ik heb als ik werk.

Met de integratie van deze rituelen heb ik het gevoel dat ik de juiste benzine in mijn motor gooi en ik meer in contact sta met mijn lichaam, mijn geest en alles wat zich buiten mij om afspeelt. 

Happy Prepping

Een paar jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het principe Happy Prepping. Dit houdt in dat je “gelukkig voorbereid” bent en dat je je kleine vanzelfsprekende dingen, zoals bijvoorbeeld dat wat je eet overdag en wat je aantrekt de volgende dag, voorbereid en klaar legt. Het gaat ook over meer bewuste keuzes maken die je positieve mindset ten goede komen. Voordat ik ga slapen doe ik dus altijd een rondje keuken-kledingkast en leg klaar wat ik klaar heb te leggen.

Happy prepping van maaltijden

Wat eten betreft was het best even zoeken naar voldoende variatie. Immers in het begin lag herhaling en comfort op de loer. Ik heb de eerste weken lekker geëxperimenteerd en advies gevraagd aan mijn vrienden. Ik ontdekte dat advies krijgen minder fijn is dan advies vragen. Het is leuk om te horen hoe anderen het doen en dat simpelweg te testen. Inmiddels heb ik mijn ritme gevonden rondom eten en heb ik het idee dat ik meer energie haal uit minder. Ik eet vegetarisch, drink veel water om mijn lichaam en geest zuiver te houden en eet lekkere (ongezonde) dingen die voor mij minstens een 8,9 of 10 scoren. Dus geen vega kroket uit de supermarkt maar een handmade. 

Omdat ik een dag van te voren al nadenk over wat ik ga eten, ben ik er op de dag zelf niet of nauwelijks mee bezig en eet ik makkelijker gezonder. Ook heb ik gemerkt dat ik veel minder in de verleiding kom om op stations dingen te kopen. En geloof me, dat scheelt een heleboel geld én afleiding. 

Happy Prepping van kleding

Ik leg kleding klaar waar ik me echt prettig in voel en waar ik blij van wordt. Dit klinkt vreemd, maar probeer het zelf maar eens: wijk eens af van een standaard blauw kledingstuk en stap eens met iets oranjes naar buiten toe. Of trek eens happy socks aan of steek een bloem in je haar. Kleuren hebben invloed op hoe je je voelt, dus waarom zou je hier geen gebruik van maken?

Het grootste voordeel van Happy Prepping is, is dat ik veel meer focus houdt op de vele dingen die ik heb te doen en me positiever voel omdat ik minder lijdt onder de dagelijkse keuzestress.  

“Happy Prepping zorgt ervoor dat ik de volgende ochtend met twee to-do’s minder op sta. Dat schept ruimte voor rust in werk en in communicatie.”

Minimalistisch leven

Uit het geweldige boek The Minimalists (luister ook zeker eens de podcast van ze) pas ik de methode toe dat ik zo min mogelijk spullen en dingen in mijn eigen huis bewaar en maximaal combineer. Hierdoor heb ik ontdekt dat je met bijvoorbeeld 11 stukken kleding (broeken, jurken, topjes e.d.) wel 33 combinaties kunt maken. Het leuke hieraan is is dat je heel creatief wordt met de kleding die je hebt, je spullen vaker draagt en ook makkelijker keuzes maakt. Het grappige hieraan is, is dat mijn omgeving het niet eens door heeft. Immers krijg ik vaak complimenten over mijn kleding terwijl ik dan denk “grappig, dat had ik gisteren ook aan.”

Ook doe ik iedere week iets weg waar ik niet zo veel waarde aan hecht of niet tot nauwelijks gebruik. Ik vraag mezelf af bij alles wat ik weg doe: heb ik het werkelijk nodig en wie in mijn omgeving kan het elders goed gebruiken? Hierdoor heb ik het afgelopen jaar meer dan 30 spullen weggedaan. Van kleine sieraden tot een stoel, een winterjas en boeken. Spijt? Geen haar. Mijn huis en kast voelen opgeruimd. Mijn hoofd voelt leger. Er is meer rust.

“Als ik met een backpack de wereld over kan zonder het gevoel te hebben ook maar iets te missen, zal ik het ook vast overleven met dezelfde hoeveelheid aan spullen in deze moderne jungle.”

Minder online, meer echt contact

Altijd als ik van een reis terug kom dan overvalt het me elke keer weer: de vele Apps en berichten die ik heb gemist en ‘moet’ beantwoorden. Als ik dan na een week weer in een normaal ritme van studie en werk kom, beland ik haast als vanzelfsprekend in tientallen lopende gesprekken en Facebookposts waar ik volgens mezelf ‘iets mee moet’. En zo begon ook de natuurwet “van iedere actie komt reactie” zich op mijn leven uit te werken. Met als gevolg dat ik meer en vaker onnodig online was.

“Die twee of drie keer op een dag dat ik me laat afleiden op Social Media voelt nu helemaal OK. Ik heb het gevoel dat ik helemaal niets mis.”

Nu ik sinds een jaar het besluit heb genomen om driemaal per dag mijn inkomende berichten te lezen, heb ik meer focus op mijn werkzaamheden en lijken belangrijke dingen over de App een stuk minder belangrijk. Ik leer prioriteiten stellen en leer dat wachten best mogelijk is. En wat blijkt: het is veel makkelijker dan ik in eerste instantie dacht. Het leuke hieraan is, is dat ik nu in de trein of de metro tijd heb om met vreemden een gesprek aan te gaan, een liedje te schrijven, te connecten op een goed gesprek voor me of simpelweg een nieuwe taal leer. Omdat ik minder online ben kies ik ervoor om vrienden vaker te zien of te bellen. Ook ben ik weer begonnen met het sturen van kaartjes en heb ik de TV de deur uit gegooid met het vertrouwen dat echt belangrijk nieuws me vanzelf wel bereikt… 

Begin with the end in mind

Toen ik net mijn mijn eigen bedrijf was begonnen en mijn verwachte inkomsten voor het komende jaar samen met een adviseur op papier neer zette, zei hij: Begin with the end in mind. Hij vroeg: Wat wil je verdient hebben aan het einde van dit jaar? Het was een vraag waar ik niet eerder over had nagedacht. Ik berekende het namelijk tot voorheen altijd per maand. Ik realiseerde dat zijn uitspraak iets in me losmaakte. Als ik weet waar ik aan het einde van het jaar wil staan (op ieder vlak in mijn leven) dan weet ik ook welke stapjes ik daartussen heb te zetten om het gewenste doel te bereiken en verandering te verwezenlijken. Plus het feit dat ik hierdoor andere keuzes maak en meer overzicht (is gelijk aan minder stress) creëer. Zijn uitspraak helpt me te navigeren door het leven en om makkelijker nee te zeggen tegen de leuke maar de-niet-van-toegevoegde-waarde-dingen in mijn leven.

Ben ik te streng voor mezelf? Ik vind van niet. Neem ik hiermee een deel van mijn vrijheid weg? Ook dat voelt niet zo. Juist het weten waar mijn volgende pitstop (ongeveer) gaat zijn en waar ik over een jaar wil staan, helpt me in het maken van keuzes en schept leegte in mijn agenda voor vrienden en ontspannende activiteiten. Conclusie: minder stress en meer ruimte voor spontane aangelegenheden en avontuur… 

Fouten vieren 

Wat me vooral heeft geholpen de afgelopen jaren om rust te creëren, is het vieren van mijn fouten. Als freelancer maakte ik in het begin veel fouten, simpelweg omdat ik over nieuw wegdek aan het lopen was. Soms baalde ik hiervan, maar meestal probeerde ik het te zien als een kans. Henry Ford (uitvinder van de eerste echte auto) deed wel duizend pogingen om een wagen te bouwen die niet werd aangedreven door paarden en faalde keer op keer. Net als de bedenker achter KFC, die zijn kip recept na meer dan duizend testen maar niet aan de man kreeg totdat een enkeling in zijn recept geloofde. Beide zagen het niet als falen. Beide gingen net zo lang door totdat het lukte. Uiteindelijk slaagden ze allebei in het op de markt brengen van hun idee. Door rustig te blijven en vertrouwen te houden. Hun gedachtegoed inspireert me om in iedere fout een kans te zien en rustig te blijven als het mis gaat.

Ik ben benieuwd wat jij toepast in je leven om in de drukte rust te bewaren. Hoe vergaat het je? En wat werkt wel en wat niet? 

Start before you’re ready,

<3 Sara Eenhoorn

PS: Sharing is caring, dus like, deel en post je reactie zodat we samen de wereld een stukje meer “mindfuller” (slecht werkwoord, I know) kunnen maken.

Waardevol artikel? Help ons mee om iedereen goed te leren omgaan met zijn of haar gevoeligheid. Dit doe je door onze content te delen op sociaal media of via de deel-knop. Heb je een vraag over jouw gevoeligheid? Wij bespreken jouw vraag in de Gevoelig Zijn podcast! Ga naar gevoeligzijn.nl/vraag<3 Gevoelig Zijn

Foto: © Gevoelig Zijn