Na het lezen van dit artikel weet je wat aarden is, hoe je herkent wanneer je ontaard bent (door een handige lijst) en ook weet je  manieren om te aarden, eventueel met gebruik van een ondersteunende oefening. Alles over aarden, grondig verpakt in één artikel.

Wat is aarden?
Aarden is je verbinden met de planeet aarde, dit doe je door direct contact met de huid.
Bijvoorbeeld met je blote voeten op de grond of je handen in de aarde. Zo sta je letterlijk in verbinding met de aarde. Daardoor kan de energie van de aarde via jouw handen of voeten door je lichaam stromen en ben je energetisch meer in balans.

Wat houdt ontaard zijn in
Je raakt ontaard wanneer je niet of te weinig energie krijgt vanuit de planeet aarde. Hierdoor ben je energetisch niet meer in balans. Dit zorgt voor ontaarding en de daarbij behorende signalen.

Als je ontaard bent kan je dat herkennen aan meerdere signalen. Hieronder vind je de signalen opgedeeld in vier categorieën: hoofd, lichaam, gevoel en dagelijkse situaties.

Wanneer je één of meerdere signalen uit deze lijst ervaart, kan dit betekenen dat je ontaard bent. Je hoeft niet alle signalen te ervaren om ontaard te zijn. Maar je kan ook bepaalde signalen ervaren en toch goed geaard zijn. Gebruik daarom deze lijst puur informatief en niet als een alles bepalend zelfonderzoek.

Hoofd
Je hebt een druk hoofd met veel gedachten;
Je merkt dat je last hebt van een continu gedachtestroom;
Je hebt goede en creatieve ideeën maar het lukt je niet om dit ook echt uit te voeren;
Je bent veel aan het dagdromen;
Je vindt het lastig om je te concentreren;
Je hebt een zweverig of licht gevoel in je hoofd;
Je merkt op dat je veel op de automatische piloot doet.

Lichaam
Je voelt slecht of niet aan wat je lichaam aangeeft of nodig heeft;
Je vindt het lastig om te voelen of je lichaam moe is;
Je kunt delen van je lichaam niet goed voelen;
Je hebt een continu gevoel van honger (ook nadat je gegeten hebt).

Gevoel
Je hebt in dagelijkse situaties het gevoel er niet echt bij te zijn;
Je hebt gevoelens van onzekerheid en minder zelfvertrouwen;
Je voelt continu zonder aanleiding een onbehaaglijk gevoel;
Je bent van tevoren zonder reden ergens angstig voor;
Je voelt je nerveus en/of onprettig gespannen;
Je vindt het lastig om je energetische en lichamelijke grens te voelen;
Je hebt snel last van de energieën van andere mensen en/of van bepaalde plaatsen;
Je merkt dat je spanningen en emoties niet kwijtraakt en dat je daarmee vol blijft zitten;
Je voelt je kwetsbaar en vind elke vorm van spanning moeilijk om mee om te gaan;
Je hebt een gevoel te leven in een andere realiteit dan deze.

Dagelijkse situaties
Je hebt moeite om ergens je aandacht bij te houden;
Je merkt op dat je sneller last hebt van prikkels uit de buitenwereld;
Je botst vaak op tegen dingen op, je stoot vaker je hoofd en/of je tenen;
Je hebt weinig motivatie om voor jezelf te zorgen in de zin van gezond eten, drinken en/of persoonlijke hygiëne.

Hoe raak je ontaard
Ontaarding ontstaat in de meeste gevallen wanneer je huid niet meer de verbinding maakt met de planeet aarde. Dat gebeurt al snel in je dagelijkse leven doordat je op schoenen loopt welke een rubberen of niet geleidende zool hebben. Daarnaast zijn de straat, de stoep en het asfalt allemaal niet geleidend en doen deze je ontaarden. Maar denk ook aan je huis met een vloer van tapijt, parket of kunststof. En je slaapt waarschijnlijk op een bed en niet op de grond.

Ik wil je niet neerslachtig maken, maar continu geaard blijven is best een uitdaging in de huidige maatschappij!

Andere oorzaken van ontaarding
Ontaarding kan ook andere oorzaken hebben. Voorbeelden hiervan zijn: een niet goed ontwikkeld (basis) chakra*. Het beleven en/of nog verwerken van trauma. Een trigger van een oude pijn waardoor je weg uit je lichaam gaat, of je juist met je pijnlichaam* versmelt. Het (continu) niet doorvoelen van emoties. Een teveel aan stress. Te weinig slaap. Maar ook dagelijkse bezigheden zoals werken achter een computer of vaak “in” je mobiele telefoon zitten.

Is je huis verkopen en op blote voeten terug de natuur in de oplossing? Ik geloof dat bewustwording over het onderwerp aarden al veel kan oplossen.

Bewustwording voor aarden
De bewustwording creëer je door het herkennen van de signalen van ontaarding. Als je vervolgens een signaal bij jezelf herkent, kan je daaraan een gevoelsbeleving koppelen. Hierdoor leer jij jezelf bepaalde gevoelsbelevingen te herkennen waaruit je kan opmaken of je wel of niet ontaard bent.

Van ontaard naar geaard
Wanneer je je bewust wordt dat je ontaard bent wil je graag weer geaard zijn. Want als je goed geaard bent is je energie beter verdeeld en voel je je meer in balans. Dat heeft een positieve invloed op je hoofd, lichaam, gevoel en daarmee in jouw dagelijkse situaties.

Als je goed geaard bent zit je energetisch minder in je hoofd en meer in je lichaam. Hierdoor ervaar je minder gedachten en kan je meer in het moment zijn. Wat ervoor zorgt dat je met aandacht en focus je dagelijkse dingen doet en niet tegelijkertijd aan honderd andere dingen denkt. Zo beleef je vanzelf innerlijke rust en voel je meer ontspanning.

Goed geaard zijn zorgt voor een gevoelsbeleving van meer in je lichaam aanwezig zijn. Dit geeft een gevoel van stabiliteit en veiligheid. Ook ben je beter weerbaar voor de energieën van andere mensen en/of plaatsen. Waardoor je jezelf rustiger voelt in een drukke situatie. Daarnaast helpt geaard zijn bij de afvoer van “negatieve” emoties van jezelf of anderen en van opgedane energieën uit de buitenwereld.

Jezelf aarden
Hoe kan je jezelf aarden? Om jezelf te kunnen aarden lees je hieronder meerdere manieren die je zelfstandig kunt toepassen. Laat je hierbij ook ondersteunen door de extra bijgevoegde aardingsoefening. Neem ruim de tijd om jezelf te aarden.

Manieren om te aarden:

Een goede lichaamshouding
Een goede lichaamshouding houdt in: staan of zitten met je hoofd recht, schouders en armen ontspannen naar beneden, een rechte rug en de knieën licht gebogen. Een goede lichaamshouding zorgt ervoor dat de energie van boven naar beneden kan stromen.

Ontspannend bewegen
Yoga, Thai Chi en andere vormen van ontspannende bewegingsactiviteit waarbij je bewust wordt van het voelen van je lichaam.

Vertragen en regelmaat
Vertragen betekent: vertraag je beweging bij alles wat je doet, zodat je goed je lichaam kan blijven voelen. Voor regelmaat kun je een ochtend- en/of avondritueel gebruiken. Daarnaast is het belangrijk dat je op tijd gaat slapen en rustig wakker wordt. Dit helpt je om overdag beter in je lichaam te blijven.

Lichaam
Sporten, dansen, wandelen, fietsen en andere vormen van lichaamsbeweging zorgen ervoor dat jij meer in je lichaam zakt.

Doorvoelen van emoties
Het bewust zijn van wat je voelt en het doorvoelen van je emoties zorgen ervoor dat deze niet in je binnenwereld blijven maar naar buiten kunnen. Dit zorgt ervoor dat je energie meer kan stromen en niet ophoopt in je lichaam waardoor je ontaard raakt.

Water
Een warm bad. Of zwemmen in de zee. Let op: bij een gevoelig zenuwstelsel kan koud water voor een schrikreactie zorgen, waardoor je nog meer ontaard raakt.

Warmte
Je lichaam bedekken met een warme deken. Warme natte doek over je voeten of een warm voetenbad.

Aarde
Eigenlijk alles wat met direct contact met de aarde te maken heeft: bezig zijn in de tuin met je handen in de aarde, op het strand een zandkasteel maken of wandelen met blote voeten in de natuur.

Extra aardingsoefening
Voor extra ondersteuning kan je ook gebruik maken van onderstaande aardingsoefening. Deze oefening laat je goed aarden door het gebruik van je ademhaling. Oefen thuis eerst met je ogen dicht om goed te kunnen voelen, daarna kun je deze oefening altijd en overal doen.

Rustige plek
Zorg ervoor dat je bent op een plek waar geen afleiding is zodat je met alle aandacht bij jezelf blijft.

De oefening
Je gaat ademen naar je basis, je basis bevindt zich aan de onderkant van je ruggengraat, bij je stuitje. Hier bevindt zich ook het basischakra.

Adem in en voel de energie vanaf de grond, door de onderkant van je voeten, via je benen, naar je stuitje stromen. Houdt je ademhaling daar 3 seconden vast.  Adem uit en voel de energie vanaf je stuitje, via je benen, door je voeten terug de grond instromen. Herhaal dit maximaal 5 keer.

*Chakra = Chakra is een term uit de traditionele Indiase cultuur/religie voor plaatsen in het energielichaam van een mens die een invloed hebben op de levenskracht. Het woord chakra betekent cirkel of wiel.

*Pijnlichaam = Het pijnlichaam is een verzameling van oude emotionele pijn in je energieveld (beschreven in de boeken van Jan Geurtz).

<3 Jim Landman

Waardevol artikel? Help ons mee om iedereen goed te leren omgaan met zijn of haar gevoeligheid! Dit doe je door onze content te delen op social media of via de deel-knop. Heb je een vraag over omgaan met jouw gevoeligheid? Wij bespreken jouw vraag in de Gevoelig Zijn podcast! Ga naar gevoeligzijn.nl/vraag. <3 Gevoelig Zijn

Foto: © Claudia Hendriks