In deel 1 van het artikel ‘Afsluiten voor emoties en negatieve energie is niet de oplossing’, heb je gelezen over de nadelen van jezelf afsluiten, ook heb je gelezen over de voordelen van het verbinden en de verbinding voelen met jezelf. Want als jij de verbinding met jezelf voelt, voel je wat van jou is en tegelijkertijd wat uit de buitenwereld komt. Maar hoe maak en voel je de verbinding met jezelf? En misschien nog belangrijker: hoe behoudt je die verbinding met jezelf in je dagelijks leven?

Stapsgewijs
Voordat ik je vertel hoe jij met jezelf kunt verbinden, vertel ik je eerst hoe jij de verbinding met jezelf verliest.
Wanneer je begrijpt hoe je de verbinding met jezelf verliest, zal je ook beter begrijpen hoe je de verbinding met jezelf kunt vinden, voelen en behouden. Dit proces zal ik stap voor stap beschrijven, zodat jij je hiervan bewust wordt en daardoor in alle dagelijkse situaties terug kunt naar de verbinding met jezelf.

Te veel gericht op de buitenwereld
De hedendaagse buitenwereld vraagt constant om jouw aandacht. Denk bijvoorbeeld aan meldingen op je mobiele telefoon, een drukke werkdag of het lopen door een supermarkt vol met aanbiedingen. Je dagelijkse leven speelt zich grotendeels af in de buitenwereld en brengt dus daarmee ook jouw aandacht gericht op de buitenwereld.

Je verliest de verbinding met jezelf wanneer je met je aandacht te veel gericht bent op de buitenwereld en daarbij jouw eigen gevoel vergeet te voelen. Want als jij jezelf vergeet te voelen, raak je weg bij jezelf, weg bij jouw eigen gevoel.

Dit werkt als volgt: Op dit moment lees je deze zin. Niks aan de hand, je bent gewoon aan het lezen. Maar terwijl je dit leest wil ik je wat vragen… Voel jezelf eens zitten of staan terwijl je dit leest. Gewoon jezelf voelen. Houdt dit voelen van jezelf vast en blijf doorlezen. Misschien lijkt het wel of je nu 2 dingen tegelijk moet doen. Jezelf blijven voelen en deze tekst lezen. Blijf jezelf voelen en blijf doorlezen. Nu is je aandacht bij het voelen van jezelf terwijl je leest. Je bent nu meer in verbinding met jezelf, dat kan je voelen.

Blijf bewust bij jezelf
Je wilt er dus voor kiezen om bewust bij jezelf te zijn door jezelf te blijven voelen. Hierdoor zal je duidelijk voelen wat van jou en de buitenwereld is. Zodat je weerbaar bent voor de emoties, gevoelens en energieën uit de buitenwereld. Je kunt tijdens je dagelijkse bezigheden bij jezelf blijven door jouw eigen gevoel te blijven voelen. Waarbij je nog steeds met je aandacht gericht mag zijn op de buitenwereld, maar dan wel in de verbinding met jezelf, bewust van jouw eigen gevoel.

Alles wat je aandacht geeft groeit
Hoe meer jij de verbinding met jezelf aandacht geeft, hoe meer dit kan groeien en hoe sterker jij dit gaat voelen. Om je hierbij te helpen kan je gebruik maken van onderstaande oefening.

Oefening voor de verbinding met jezelf voelen
Ga op een rustige plek zitten waar je niet gestoord kan worden.
Sluit je ogen en voel een paar keer hoe je in- en uitademt.

Leg je rechterhand op je onderbuik, twee vingers onder je navel.
Leg je linkerhand op je bovenbuik, twee vingers boven je navel.

Voel met aandacht hoe je beide handen je lichaam raken. Voel dit gevoel 1 minuut.
Voel met aandacht hoe je lichaam je beide handen raakt. Voel dit gevoel 1 minuut.

Voel met aandacht hoe je handen en lichaam gevoel eigenlijk 1 gevoel is.
Koppel geen woorden aan dit gevoel. Gewoon dit gevoel voelen. Voel dit gevoel 1 minuut.

Probeer eens of je het gevoel kan versterken door het gevoel te blijven voelen.
Alles wat je aandacht geeft groeit. Maak het gevoel groter.

Vul je buik met jouw gevoel. Neem hiervoor je rustig de tijd.

Laat jouw gevoel vanuit je buik langzaam omlaag stromen via je bovenbenen naar je schenen en kuiten.
Laat jouw gevoel vanuit je schenen en kuiten langzaam omlaag stromen naar je voeten en vul je voeten met dat gevoel.

Nu voel je alles onder je handen. Terwijl je dit blijft voelen laat je jouw gevoel omhoog stromen.
Laat jouw gevoel vanuit je buik langzaam omhoog stromen via je borst, rug, schouders, armen en een klein beetje hoofd.

Vanaf hier blijf je jouw gevoel, jouw totale aanwezigheidsgevoel, rustig voelen.
Je kunt wanneer dit goed voor je voelt, je ogen openen. Blijf nog even jouw totale aanwezigheidsgevoel voelen.

Herhaling is de kracht
Doe elke dag deze oefening voor het voelen van je eigen aanwezigheid. Hoe meer jij het voelen van je eigen aanwezigheid beoefend, hoe duidelijker je dit gaat voelen en hoe sneller je hier naartoe kan. En als jij jouw eigen aanwezigheid voelt, voel je duidelijk wat van jou en van de ander of ruimte is.

Je hoeft jezelf dus niet meer af te sluiten.
Je wilt jezelf vanaf nu verbinden.

Namelijk: verbinden met jezelf!

Ik wens je veel verbinding!

<3 Jim Landman

Doe mee met de Grenzen workshop: Weerbaar zijn voor energieën! Na deze dag voel jij duidelijk wat van jou en de ander is. Hoe jij weerbaar blijft voor de emoties van anderen. Ervaar jij dat je jezelf blijvend kan beschermen tegen energieën, stemmingen en sferen! En leer je hoe je dit allemaal blijvend in je dagelijks leven toepast! (thuis, op je werk, tijdens het boodschappen doen, op een verjaardag…)

Waardevol artikel? Help ons mee om iedereen goed te leren omgaan met zijn of haar gevoeligheid! Dit doe je door onze content te delen op social media of via de deel-knop. Heb je een vraag over omgaan met jouw gevoeligheid? Wij bespreken jouw vraag in de Gevoelig Zijn podcast! Ga naar gevoeligzijn.nl/vraag. <3 Gevoelig Zijn